Te Maru

Te Maru: van bartafel tot wedstrijdsloep

De Kerstholtsloep Te Maru kent een tragische historie. Sinds 2009 heeft de sloep haar veilige haven in Tollebeek en roeit het herenteam Zuyderzeeroeiers er mee.

– Houten (motor)reddingsloep, bouwjaar 1950.
– Gebouwd door Groningse sloep- en bootbouwerij H. Kerstholt.
– Stond op de coaster Holmglen, bouwjaar 1955.

Op 24 november 1959 leed de coaster Holmglen schipbreuk voor 35 km voor de kust van Nieuw-Zeeland, waarbij de vijftien opvarenden omkwamen. Alleen een van haar twee sloepen kon worden geborgen. Voor de opvarenden is een monument opgericht in de havenplaats Timaru (Nieuw-Zeeland). De sloep, in 1950 gebouwd door de Groningse sloep- en bootbouwerij H. Kerstholt, diende uiteindelijk als hangtafel in de Portside Bar in Wellington.

Veilige haven
Voor het seniorenteam waren de Zuyderzeeroeiers in 2007 op zoek naar een iets grotere sloep. De volwassen roeiers hadden te weinig ruimte in de Mare Australis. Via een veilingsite werd de sloep in Wellington opgespoord en aangekocht. Sponsors verzorgden vervolgens het transport naar Tollebeek, waar de Te Maru sinds 7 april 2008 haar veilige haven heeft. Bart Beuken: ,,Echt bijzonder om te merken dat we zoveel belangenloze medewerking kregen van vervoerders en dergelijke.’’
‘Te Maru’ is Maori voor ‘veilige haven’. De restauratie van de sloep nam een jaar in beslag. Bijzonder is dat enkele van de bouwers van de sloep werden opgespoord en de ontmoeting tussen de roeiers, de bouwers en de sloep werd een memorabele ontmoeting.

Eerste wedstrijden
In 2009 moest het nieuwe team in de Te Maru nog even inkomen. De eerste wedstrijden waren zwaar en na een paar wedstrijden werd duidelijk de zware riemen vervangen moesten worden. Tijdens Slag om Makkum werd voor het eerst geroeid met de nieuwe riemen en het verschil was geweldig. De heren werden dit seizoen fanatieker en presteerden goed in de derde klasse.
2010 was een mooi jaar voor de roeiers van Te Maru in de tweede klasse deden ze het heel goed en bereikte vaak ook de top 10. Resultaat: promotie naar de eerste klasse.

In 2011 wisten de mannen zich goed stand te houden in de eerste klasse en hadden ze een mooi jaar met wedstrijden zoals Vechten op de Vecht, de Zwolse Grachtenrace, en de Grachtenrace van Amsterdam. Ondanks de grote sloep kwamen ze mooi door alle grachten heen. Na het einde van 2011 promoveerden de mannen naar de Hoofdklasse en gingen daarmee gelijk op met de dames.

Nieuwe leden vervingen in 2012 enkele ervaren roeiers van de Te Maru en moest een nieuw evenwicht worden gevonden. Daarom kwam de Te Maru in 2012 en 2013 uit in de eerste klasse.

Jubileum
Ter ere van het tienjarig bestaan van de Zuyderzeeroeiers hesen de roeiers de zeilen. Met leden en oud-leden werd op 22 maart 2014 het jubileum op de Friese wateren gevierd. Zoals de Zuyderzeeroeiers betaamt stond die middag gezelligheid centraal op de klipper Frisius van Adel.