Harlinger Kampioenschap Sloeproeien Mare Australis 11 april 2026
Harlinger Kampioenschap Sloeproeien alias De Hel van Harlingen
De sfeer zat er lekker in. Het kranen ging vlot, de koffie smaakte goed en ook de Veluwse koek werd goed ontvangen. Er was genoeg tijd om kennis te maken met onze stuur Eric en iedereen had er zin in! Bij een aantal werd de korte broek vervangen voor een langere variant en de hemdjes ingeruild voor een T-shirt. Er zou een straf windje zijn. Onder de indruk waren we (nog) niet, want juist met een lekker windje loopt onze Mare goed.
Eenmaal in de sloep bleek al snel dat het windje, een echte serieuze wind was, stilliggen bij de start was onmogelijk. Nog een paar laatste manoeuvres voor de start en voordat we het wisten was het aftellen begonnen en waren we gestart. Met mooie lange halen waren de eerste 4 kilometers in de haven snel voorbij. Op naar het Wad waar we stroom en wind mee hadden, we vlogen over het water met soms snelheden van 11 á 12 km per uur.

Een aantal voorgangers haalden we in, maar ook wij werden ingehaald door snelle sloepen en, net voor het keerpunt, door onze concullega Gia Light. We hadden dik een uur geroeid toen de omslag kwam. Met stroom en wind tegen terug naar de haven. Het was zwaar, maar wat gingen we mooi! De sloepen die ons hadden ingehaald, pakten we stuk voor stuk terug. Onze stuur bleef ons er aan herinneren dat we moesten hangen en afzetten met de voeten. Het ging lekker, maar de wind bleef aantrekken en aan die laatste kilometers kwam geen eind. We waren allemaal tot op het bot zeiknat en de golven bleven maar komen. Wat een hel!
De eerste mannensloepen kwamen ons voorbij en daar kwam dan eindelijk de haven in zicht. Met alle power die we nog hadden finishten we in 2:42:47. Tijd om bij te komen hadden we niet, want anders lagen we weer op het wad. Zo snel mogelijk naar de steiger en uit de boot om alle natte kleding te vervangen voor droge warme kleren. Helaas was onze Simone zo koud geworden, dat er even goed voor haar gezorgd moest worden.
Wat een dag! Wat een race! In de 1ste klasse hadden we een mooie 3de plek behaald, wat voelde als een 1ste prijs. Met omhelzingen, dikke en warme knuffels aan elkaar reden we weer richting de polder. De Hel van Harlingen hadden we maar mooi gefikst met elkaar!! Trots op ons team en niet te vergeten onze stuur Eric!
Afstand: 16,70 km
Geroeide tijd: 2.42.47
Wattage: 22,47
Uitslag: 3de in de eerste klasse
