Grouster Roeisloepenrace Mare Australis 25 april 2026
Op zaterdag 25 april hebben we met de Mare meegedaan aan de wedstrijd in Grou. Het was een jubileumeditie. De roeirace rond de wateren van Grou werd voor de 25e keer gehouden.
Ons startschot zou om 12.12u gaan, maar daar gaat dan al heel wat aan vooraf. Bij sommigen van ons stond de wekker om 6 uur, en dan nog zijn ze voor de wekker wakker. Bij anderen werd er door de wekker heen geslapen en was op tijd bij van der Valk zijn nog een uitdaging. Al met al waren we allemaal onderweg naar Grou om half 8. Want dit trouwe ploegje wil zich graag op de geplande tijd melden bij het kranen. Laten we bij al deze acties vooral niet stuurman Arjan vergeten, hij komt 1,5 uur rijden uit het westen. Wat zijn we blij met zijn inzet en enthousiasme om ons te sturen.
In de aanloop naar de start drinken we op het terras koffie en thee, babbelen wat en doen nog een boodschapje. We schrijven een kaartje en maken ons klaar. Eenmaal in de sloep smeren we zonnebrand en hier en daar wat vaseline. Naast ons lag de sloep van Van Ommeren uit Haarlem, en zij gingen voor het eerst roeien. We hebben nog wat uitleg kunnen geven, onze wd40 gegeven voor hun dollen en ook ons reddingsvest uitgeleend aan de stuurman. We hadden een hoop lol onderling en wij hadden vooral bewondering voor het feit dat ze onervaren aan deze race begonnen. Achteraf weten we dat ze het supergoed gedaan hebben.

Klaar voor de start, af! Beginnen aan een race waarvan je weet dat het 3 uur gaat duren, is niet niks. Maar wat zijn we goed begonnen. Op een vervelende rode boei na 😉 hebben we de eerste helft van de race goed geroeid. Op de smalle stukken was het al best warm maar we konden een prima gemiddelde houden. We hebben een flink stuk mooi bij de Averij kunnen aanhaken en Arjan hield elk kwartier een drinkrondje. Het laatste uur was pittig. Op de open stukken water met tegenwind was het hard werken. Maar binnen de 3 uur, om precies te zijn, na 2.58.04 waren we binnen. Met z’n negenen hebben we het uiterste gegeven. Kapot maar tevreden!
We hebben een mooie dag gehad en een goede prestatie neergezet met elkaar. Op naar de volgende wedstijd. Volgende week in Lemmer. We zijn er klaar voor!
Afstand: 22,80 km
Geroeide tijd: 2.58.04
Wattage: 36,54 (na aftrek 5 strafwattage voor missen boei)
Uitslag: 7de in de eerste klasse
